header

Pinkpop - 3 dagen lang vredig genieten van goede muziek

Alvast gevlucht naar het zuiden kwam ik samen met mijn vriendin in Maastricht aan. Op deze manier zaten we maar een klein uurtje verwijderd van Landgraaf waar ook dit jaar weer Pinkpop zou plaatsvinden. Heerlijk op het Vrijthof tijdens deze zeer warme vrijdag in mei en na de stad te hebben bekeken hebben we er zelfs nog een boottocht achteraan geplakt. Tot 's avonds laat hebben we doorgebracht op het balkon van ons hotel. Zaterdagochtend goed ontbeten en vervolgens snel naar de trein gegaan. Het regende, sh-t! Ik had eigenlijk niet anders verwacht, het is immers Pinkpop.
Aangekomen in Landgraaf op camping B, camping A zat al vol, was het alweer droog geworden en het zou later op die dag nog maar 1 keer echt regenen. Dit was echter wel een goede bui, want tijdens het begin van de eerste band van Pinkpop, P.O.D., bleek dat ons tentje niet echt waterdicht was. De gigantische rijen die voor het polsbandje van Pinkpop waren ontstaan, hebben we redelijk omzeild. Drie kwartier hebben we in de rij gestaan, anderen wel meer dan twee uur. Vette mazzel.
Heather Nova wilde ik niet missen, dus hebben we ons snel gehaast naar de ingang van het festivalterrein aangezien dit nog een kwartier lopen was vanaf camping B. Ook daar stond een gigantische rij. Er kwam pas wat vaart in toen de rij met Pinkpopgangers een fluitconcert begonnen. Voor Heather Nova waren we op tijd binnen, en het voorste vak ging net open toen we rechts van het Noord Podium kwamen aanlopen. Relaxed begin van Pinkpop dus. Aangezien ik dit keer niet als fotograaf naar een festival ging, maar gewoon als toeschouwer, had ik geen spiegelreflex bij me. Ik kon het echter niet laten toch een compact cameraatje mee te nemen.
Heather Nova klonk live even goed als op haar cd's, maar wel duidelijk live. Het heeft dus zin om naar haar te gaan kijken als ze een keer live op het podium staat. Op het Zuid Podium trad vervolgens Bush op, gaaf, maar hun vorige Pinkpop optreden was veel sfeervoller. Het geluid klonk niet zoals het bij Bush zou moeten klinken. De zanger sprong op het laatst nog even het publiek in en met zijn uitstraling betoverde hij nog altijd de meeste ladies. Het laatste nummer is nog altijd mijn favoriet: 'Glycerine'.
Voor zover mij bekend was dit het eerste jaar dat Pinkpop aan de achterkant van de geluidstoren van het Noord Podium een scherm had staan. Hier hebben we Live op gevolgd. En ook al was het hun vierde Pinkpop optreden, Live klinkt live gewoon lekker. Einde dag 1, dachten we…
Op camping B maakte de danstent deel uit van het terrein. Hier hebben we nog even goed gefeest en gezweet op de Loco Loco disco show. Net zoiets als DJ's Wipneus en Pim. Rond het einde snel onze slaapzak in gedoken, want 's nachts bleek het aardig koud te zijn.

Zondag hebben we Racoon gemist, omdat er weer een rij stond bij de ingang van het festivalterrein (van hier) tot Tokio. Di-rect moesten we even gaan kijken, als support voor Den Haag, maar toch ook wel omdat hun laatste nummer (Inside My Head') 'een-goed-in-het-gehoor-liggend-nummer' is. Ook vind ik 'My Generation' een nummer om lekker op uit je dak te gaan. E-life, die optrad in de 3FM tent, was niet echt noemenswaardig, maar dat lag volgens mij vooral aan het geluid. Grappig waren Def P & Beatbusters, de Nederlandstalige hip hop van Def P (Osdorp Posse) gemixt met de reggae en ska van Beatbusters. Bubbelend vanuit het Pinkpopbad aan mensen voor het Zuid Podium zijn we nog even neergestreken op het gras bij het Noord Podium. Bij de afsluiter van zondag, Faithless, zijn we in het linker voorvak gaan staan. En dat was maar goed ook, want voor mij was Faithless één van de toppers van Pinkpop. Heerlijke sfeer en iedereen, maar dan ook iedereen om me heen en verder ging volledig op in de dansplaten als 'Insomnia', 'God is A DJ' en 'We Come One'. Mooi einde dag 2.

Maandag, de laatste dag van Pinkpop, was gelijk de drukste dag. De zon en de drukte zal goed zijn overgekomen op tv. Jewel was ondanks haar ongeluk (van een paard gevallen, waardoor ze niet echt meer goed kon bewegen) op dreef. Naast het jodelen waren er nog veel dingen die Jewel met haar stem kon doen. Kane, niet bijzonder, maar wel altijd een goed optreden. Helaas was het publiek op dat moment niet echt tof. Macy Gray was apart om te zien, zeker met die roze pruik van haar. Soulmuziek die paste bij de heerlijke Pinkpop sfeer. Topper van de dag was voor mij Lenny Kravitz. Geweldige vibe bij een laagstaande zon. Genoten van de vele hits die Lenny rijk is.
System of a Down, hard. Apart dat achter elkaar twee redelijke harde bands het Pinkpopfestival mochten afsluiten. Rammstein de echte afsluiter, kreeg bijna het gehele Pinkpop publiek mee met hun muziek. Verbazingwekkend veel mensen blèrden de Duitse teksten mee. Spektakel van hun show kwam door het vele vuurwerk dat deze gasten op het podium gebruikten en door de uitstraling die de zanger naar het publiek toe had. Het vuurwerk dat de organisatie van Pinkpop na Rammstein nog afstak viel hierbij in het niet. Behalve dan voor de mensen die Rammstein van een grote afstand hadden gevolgd. Zij zullen toch nog genoten hebben van de laatste knallen.
De grote lampen op het terrein gingen vervolgens aan en vele Pinkpopgangers bleven nog even rondhangen. Vuurtjes werden aangestoken, maar ook snel weer geblust. Zo ook dinsdag ochtend op de camping werden vele in de brand gezette tenten weer spoedig geblust door de security van Pinkpop. Hoewel de sfeer er aan het einde van de maandagavond door vuurtjes nog beter op had kunnen worden, was ik dinsdag toch blij dat dankzij de snelle blussers er zich geen ongelukken hebben voorgedaan.
Een vredig Pinkpop, met alle dagen een goede line-up.

terug

Fotograaf Jeroen Jansen vult zijn dagen vooral met fotografie, maar zijn journalistieke vaardigheden komen zo nu en dan ook tot uiting. Van concert- of festivalrecensies tot artikelen en interviews.